‘Het onderwijs trok me altijd al, maar het was mijn interesse in het vak geschiedenis waardoor ik de docentenopleiding ging doen. Tijdens mijn opleiding verschoof mijn interesse steeds meer naar de pedagogische kant van het lesgeven. Nog steeds vind ik dat de mooiste kant aan mijn werk: het coachen van leerlingen. Mijn doel is om te zorgen dat leerlingen hier vertrekken met zelfvertrouwen en zich bewust zijn van hun talenten.’
Werken bij OMVZ
‘Mijn eerste kennismaking met OMVZ was als stagiair. Dit was mijn derde stageplek en het viel me op hoezeer ik als stagiair al als onderdeel van het team werd gezien en behandeld. Dat was heel fijn en ontzettend leerzaam. Na het behalen van mijn lesbevoegdheid heb ik zes jaar met veel plezier op een andere school gewerkt. Maar toen ik drie jaar geleden de vacature bij OMVZ voorbij zag komen, heb ik meteen gesolliciteerd. En geen dag spijt gehad. Want ik werk hier samen met onwijs fijne collega’s. We zijn echt een team, we kunnen van elkaar op aan.’
Ruimte om maatwerk te bieden
‘Wat werken bij OMVZ ook bijzonder maakt is de missie: verbinding, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Op die pijlers is onze manier van lesgeven gebouwd. De leerling staat centraal. Dus als de leerling een andere behoefte heeft dan wat er in het lesprogramma staat, dan krijgen wij als docenten de ruimte om maatwerk te bieden. Het doel is niet het volgen van het programma, het doel is om de leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling.’
Verbinding met leerling centraal
‘De verbinding tussen docent en leerling, een van onze pijlers, is een voorwaarde om het onderwijs te laten slagen, merk ik. Problemen of conflicten lossen we ook in verbinding op. Dat heeft mijn manier van lesgeven, mijn kijk op onderwijs, ook veranderd. Toen ik net begon met lesgeven loste ik sommige situaties op met een straf, nu ga ik voornamelijk het gesprek aan. Dit is een keuze: laat je autoriteit de basis zijn van je relatie met de leerling, of de verbinding. Ik ben ervan overtuigd dat kiezen voor verbinding meer vruchten afwerpt. Ik zie dat leerlingen bij OMVZ over het algemeen met veel plezier naar school komen. En ons als docenten en mentoren ook opzoeken, niet alleen als ze een vraag of probleem hebben, maar vaak ook gewoon om een praatje te maken. En dat maakt mijn werk zo leuk.’
Onderdeel zijn van NUOVO brengt meerwaarde
‘Het feit dat OMVZ onderdeel is van de NUOVO-scholengemeenschap speelde voor mij eigenlijk geen rol toen ik hier drie jaar geleden weer solliciteerde. Maar ik ervaar het nu als een hele waardevolle toevoeging. NUOVO-scholen lopen voorop als het gaat om open en verbindend onderwijs. Onderling wisselen de scholen kennis en ervaring uit. Dat is fijn, want daardoor kun je van elkaar leren of samen pedagogische vraagstukken verkennen. Ook starten we elk schooljaar met een festival voor alle medewerkers van NUOVO. Altijd heel gezellig.’
Werkplezier uit mentorschap
‘Er zijn een heleboel kanten aan mijn werk als docent waar ik plezier en voldoening uit haal. Maar de meeste voldoening haal ik uit het mentorschap. Als mentor krijg je een bredere band met een leerling dan wanneer je alleen een docent van een bepaald vak bent. Je staat echt naast de leerling, denkt mee over allerlei zaken. Dat gaat verder dan alleen ‘schooldingen’. Soms speelt er in het leven van een leerling van alles. Dan gaan we het niet hebben over de onvoldoende voor wiskunde. Je kijkt echt naar wat de leerling op dat moment nodig heeft. En daarin van betekenis kunnen zijn, dat geeft mij heel veel voldoening.’
Wil jij net als Rik het verschil maken in het onderwijs? Bekijk dan de beschikbare functies. Benieuwd naar hoe andere docenten het hebben op een van de 15 inspirerende NUOVO Scholen? Neem dan eens een kijkje op deze pagina.
Uitgelichte vacatures