Onze visie op onderwijs

Ons onderwijs is gebaseerd op een ontwikkelingsgericht perspectief waarin zelfkennis en zelfvertrouwen bij leerlingen centraal staan. Ons doel is hen niet alleen naar een diploma te leiden, maar ook de kennis en vaardigheden mee te geven waarmee ze een gezond, gelukkig, en betekenisvol leven kunnen leiden. Hiervoor moeten we voldoen aan de eisen die de onderwijsinspectie stelt, zodat onze basiskwaliteit ten alle tijden op orde is. Daarnaast vraagt het ook een ontwikkelingsgerichte schoolorganisatie. Wij hebben aandacht voor het welzijn van onze leerlingen en medewerkers en zoeken altijd naar de beste manieren om ons onderwijs in te richten.

Ons ontwikkelingsgericht onderwijs rust op 4 pijlers:

1. Waarderend leer- en werkklimaat

Wij creëren een veilige, stimulerende omgeving waarin we uitgaan van en investeren in het goede. We zien en horen iedereen, benadrukken talent en besteden aandacht aan mentale gezondheid.Leerlingen leren vaardigheden om hun eigen welzijn en dat van anderen te vergroten en bewaken.

2. Aantrekkelijk en betekenisvol onderwijs

Wij streven naar een stimulerend en contextrijk leerproces dat aansluit bij verschillende behoeften en interesses, met relevante buitenschoolse verbindingen.

3. Eigenaarschap

Wij faciliteren leerlingen om de regie te nemen over hun eigen leerproces. Wij investeren in de vaardigheden die hiervoor nodig zijn en geven waarderend feedback.

4. De leerling – en niet het systeem – als uitgangspunt

Wij experimenteren met flexibele onderwijsvormen om zo bij te dragen aan grotere kansengelijkheid. Hierbij streven we naar maatwerk voor iedere leerling.

Onze kernwaarden


Vanuit onze onderwijsvisie en collectieve kracht nemen wij verantwoordelijkheid voor de wereld om ons heen. Wij staan voor een sociale en duurzame samenleving waarin iedereen zichzelf kan zijn en zichzelf kan ontplooien. Door leerlingen kwalitatief goed onderwijs te bieden - waarmee zij zichzelf en hoe ze zich tot de wereld verhouden kunnen ontdekken - helpen wij hen om hun plek in de samenleving betekenisvol in te vullen.

Verbinden

Moreel handelen

Zelf leiden

Lef

Voor ons betekent verbinden het activeren en aan gaan van verbindingen gebaseerd op ambitie, gevoel, uitdaging, of opdracht. Dit doen we met en tussen leerlingen, medewerkers, en de maatschappij. Wij erkennen dat ontwikkeling een voortdurend leerproces is tussen mensen en maken hier ruimte voor.

Als scholengroep streven we ernaar gewetensvol en moreel te handelen, waarbij we voortdurend nadenken over onze doelen en intenties. Wij moedigen dialoog aan en durven kritisch naar onze eigen opvattingen te kijken. Wij richten ons onderwijs en onze bedrijfsvoering zo in dat we bijdragen aan een inclusieve, duurzame samenleving waarin zorg en ruimte voor elkaar en onze omgeving centraal staan.

Zelf leiden is een belangrijk uitgangspunt dat het vermogen om verantwoordelijkheid voor jezelf en je relatie tot je omgeving benadrukt. Wij bieden onze leerlingen en medewerkers het vertrouwen, de veiligheid en de ruimte om individueel leiderschap te tonen. Wij kiezen hierin bewust voor een positief en waarderend perspectief, hebben oog voor elkaars mentaal welzijn en zorgen voor elkaar. Samen leren, werken, vieren en ontwikkelen, worden op die manier genieten.

Dit alles vereist lef om anders te handelen, innovatief te zijn en bestaande kaders uit te dagen. Wij zijn onderzoekend, kritisch en nemen deel aan de maatschappelijke dialoog om samen de beste oplossingen te vinden voor onze veranderende wereld. Hierin zijn wij zeker niet de braafsten.

Bij NUOVO staat de leerling centraal. Om dat te laten zien draaien we de rollen voor één keer om en geven we leerlingen de kans om kritische, belangrijke of grappige vragen te stellen aan hun docenten.

Wat leer jij op school?

Waarom ben je docent geworden?

Hoe houd jij je lessen interessant?

Ga jij met plezier naar werk?

Wat is jouw verborgen talent?

Wat is het leukste aan lesgeven?