Willemijn van Leidsche Rijn College: ‘De ruimte om mijn lessen zelf vorm te geven, maakt dit werk zo leuk!’

Willemijn Krabbenborg-1[82]

Samen met onze zestien NUOVO Scholen realiseren en bevorderen we het openbaar voortgezet onderwijs in de regio. Iedere school draagt dezelfde kernprincipes uit, maar we doen het allemaal op onze eigen manier. Eén van die scholen is Leidsche Rijn College, waar Willemijn Krabbenborg (31) docent Nederlands is. Voor haar is de vrijheid die ze van de school krijgt om haar vak relevant te maken voor leerlingen het allerleukst. Want Nederlands is véél meer dan grammatica en literatuur.

Meer dan alleen grammatica

‘Tijdens mijn studie Nederlandse Taal en Cultuur in Nijmegen wist ik het al snel zeker: dit past heel goed bij mij! Er ging een wereld voor mij open toen ik er tijdens mijn studie achter kwam dat Nederlands véél meer is dan alleen grammatica. Het gaat over wie je bent, hoe je de wereld ziet en hoe je communiceert. Dit wil ik graag doorgeven aan anderen en hen meer hierover leren. Daarom heb ik ervoor gekozen om Nederlands docent te worden.’

Eigen invulling geven aan de les 

‘Ik krijg van het Leidsche Rijn College veel ruimte om mijn eigen invulling te geven aan de lessen. Dat maakt mijn werk zo afwisselend. Ik vul mijn lessen met een mix van creativiteit en actualiteit. Hierdoor krijg ik de kans om mijn leerlingen vaardigheden aan te leren, terwijl ik inspeel op wat hen bezighoudt. Het beste aan deze ruimte die de school mij biedt is om mijn eigen enthousiasme over het vak, relevant te maken voor mijn leerlingen. Er zijn natuurlijk kaders, maar daarbinnen is veel vrijheid om de lessen aan te passen naar de klas. Of het nu gaat om middeleeuwse literatuur met een groep havo-leerlingen, of een discussie over rapteksten van Kendrick Lamar: het draait erom dat je de les relevant maakt voor de leerlingen.’

Een betrokken team

‘Wat werken op het Leidsche Rijn College voor mij zo bijzonder maakt is absoluut de sfeer. Het is een open en betrokken school. Dit voelde ik al tijdens het sollicitatiegesprek. En dit gevoel werd bevestigd in mijn eerste werkweken. Ik hoor dit ook vaak terug van nieuwe collega’s. Waar ik ook veel aan heb gehad is mijn docentcoach tijdens mijn eerste jaar op deze school. Iedere nieuwe docent krijgt een coach toegewezen die hem of haar wegwijs maakt en waarbij je terecht kan met al je vragen.  Maar niet alleen je docentcoach staat voor je klaar. Er is namelijk altijd wel een collega om je verder te helpen of een luisterend oor te bieden. Zo had ik tijdens de tweede coronalockdown een moeilijke periode. Mijn docentcoach en collega’s hebben mij hier toen écht doorheen gesleept. Die fijne band maakt deze school bijzonder.’

De ruimte om nieuwe ideeën uit te voeren

‘Als ik een idee heb, dan staan collega’s daar altijd voor open. Dit vind ik ontzettend stimulerend. Onlangs zag ik online een initiatief voorbijkomen wat mij ontzettend leuk lijkt: bovenbouw leerlingen die boekentips geven aan eerstejaars in de bibliotheek. Dit zou ik ook op onze school willen organiseren en hier voel ik ook zeker de ruimte voor. Zulke projecten maken mijn werk de moeite waard en leveren voor de leerlingen een gevarieerde benadering van de inhoud van ons vak.’

Verbinding met andere NUOVO Scholen

‘Ik vind de saamhorigheid binnen de NUOVO Scholengemeenschap fijn. Het jaarlijkse NUOVO festival 'Buitengoed' is hier een voorbeeld van. Dit is een weekend vol leerzame en leuke workshops en lekker eten. Het ontmoeten van andere collega’s en het uitwisselen van ervaringen geven een meerwaarde aan mijn werk. Het uitwisselen van ervaringen onderling. Tijdens het schooljaar kom ik hier in de waan van de dag vaak te weinig aan toe. Het is daarom waardevol om het schooljaar te starten met dit festival.’

Wil jij net als Willemijn het verschil maken in het onderwijs? Bekijk dan de beschikbare functies. Benieuwd naar hoe andere docenten het hebben op één van de 16 inspirerende NUOVO Scholen? Neem dan eens een kijkje op deze pagina.


Vul hier uw eigen inhoud in.