Vul hier uw eigen inhoud in.
Wouter van NXT Doorn: ‘Ik krijg de kans om mijn ideeën uit te voeren.'
Samen met onze zestien NUOVO-scholen realiseren en
bevorderen we het openbaar voortgezet onderwijs in de regio. Iedere school
draagt dezelfde kernprincipes uit, maar we doen het allemaal op onze eigen
manier. Eén van die scholen is NXT Doorn, waar Wouter van Ark (33) al tien jaar
werkt. Hij begon als gymdocent en maakte onlangs de stap naar teamleider. Nu houdt
hij zich bezig met de leskwaliteit, het werven van leerlingen uit groep 8 en
zij-instroom vanuit andere VO scholen.
‘Van jongs af aan ben ik gefascineerd door sport. Ik volleybal al fanatiek sinds mijn vijftiende, waardoor ik een groot deel van mijn tijd sportend doorbracht. Een richting kiezen op de middelbare school was dus ook heel makkelijk: iets met sport. De keuze voor onderwijs was daarna snel gemaakt. Het leek mij leuk om met kinderen te werken, dus deze combinatie kwam voor mij goed uit.’
Werken bij NXT Doorn
‘Na mijn studie kwam ik aanraking met NXT Doorn, destijds Schoonoord Doorn. Helaas lagen de banen destijds niet voor het oprapen, dus begon ik voor een halve week als gymdocent. Het was heel fijn om na een jaar ook aan de slag te kunnen bij NXT Maarsbergen! Ik pendelde tussen de twee scholen, wat soms ook een uitdaging was. Het is hierin zoeken waar je focus ligt, want je moet steeds schakelen tussen de twee. Het was heel fijn om dan een jaar later fulltime aan de slag te gaan bij NXT Doorn!’
Kansen grijpen en doorgroeien
'Wat werken bij NXT Doorn voor mij bijzonder maakt is de mogelijkheid om je verder te ontwikkelen. Ik houd van een uitdaging, twintig jaar hetzelfde werk doen is daarom niks voor mij. De kans om intern door te groeien kwam dus als geroepen. NXT Doorn stimuleert het om zelf kansen te creëren en vaak krijg je hierdoor ook de mogelijkheid om die te verzilveren. Zo ben ik vanuit mijn oude functie als gymdocent doorgegroeid naar teamleider. Het lesgeven zelf mis ik niet, maar het intensievere contact met de leerlingen wel. Dit zoek ik nu vaak op in de vrije ruimtes, zoals een pauze of in de wandelgangen.’
Een sterke achterban voor de leerling
‘Als kleine school heerst er een hechte 'ons-kent-ons' sfeer. Dat zorgt voor de unieke band tussen leerlingen, docenten en ouders. Deze samenwerking gaat erg goed, iets wat zeker niet vanzelfsprekend is in het onderwijs. We vormen een team, allemaal gericht op hetzelfde doel: het beste uit onze leerlingen halen. Hiermee creëren we een sterke achterban voor onze scholieren. Bij ons op school hoef je jezelf niet te veranderen om erbij te horen - je wordt geaccepteerd zoals je bent. Dit geldt trouwens niet alleen voor de docenten, maar zeker ook voor onze leerlingen.’
Elkaar vooruithelpen
‘Ik ben momenteel bezig met de onderwijskwaliteit van onze school. Hier besteden wij de laatste jaren steeds meer aandacht aan. Als kleine school is de samenwerking met andere NUOVO-scholen hierin erg waardevol! Sommige scholen hebben hier al meer ervaring mee. In zo’n situatie pak ik gewoon de telefoon en kan ik mijn vragen stellen. Dit contact is echt fijn! Zo helpen we elkaar als scholen verder vooruit.’
De ruimte voor (eigen) ideeën
‘Ik sta nog steeds volledig achter mijn keuze voor
onderwijs. Een mooi voorbeeld hiervan is de ruimte die je als docent en
leerling krijgt binnen NXT Doorn. Zo vertelden leerlingen dat zij graag wilden
leren skiën en snowboarden. Datzelfde jaar ontwikkelde ik met de leerlingen een
plan dat we voorlegden aan de directie. Het resultaat? Datzelfde schooljaar organiseerden
we de reis!’
Wil jij net als Wouter het verschil maken in het onderwijs?
Bekijk dan de beschikbare functies. Benieuwd naar hoe andere docenten het
hebben op één van de 16 inspirerende NUOVO Scholen? Neem dan eens een kijkje
op deze pagina.